Kremlin äänitorvelta hätkähdyttävä ulostulo - kutsuu Putinia varkaaksi

Päivän puheenaihe
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kremlin äänitorvena tunnettu Ilja Remeslo julkaisi tiistai-iltana manifestin, jonka otsikko kuului: ”Viisi syytä, miksi olen lakannut tukemasta Vladimir Putinia”.

Tekstissään Remeslo muun muassa kutsuu Venäjän sotaa Ukrainassa umpikujaksi ja korostaa sodan aiheuttamaa merkittävää vahinkoa Venäjän taloudelle. Remeslo myös kyseenalaistaa internetin ja median vapauden Venäjällä. Remeslo kritisoi myös suoraan Putinia.

Remeslo arvostelee sitä, ettei Putin näytä olevan halukas luopumaan vallasta.

- Ilmeisesti hän suunnittelee pysyvänsä valtaistuimella ainakin seuraavat 150 vuotta. Kuten tiedämme, absoluuttinen valta korruptoi ehdottomasti – mutta mitä, jos se on myös loppumatonta? Meduza siteeraa Remeslon tekstiä.

Remeslon mukaan Putin ”ei kunnioita äänestäjiään eikä halua kuunnella heitä”. Presidentin suora linjoja, joissa Putin vastaa median ja kansalaisten kysymyksiin, Remeslo kutsuu ”sirkukseksi”.

Päivityksensä päätteeksi Remeslo vaatii Putinia jättämään pestinsä.

- Vladimir Putin ei ole laillinen presidentti. Vladimir Putinin tulee erota ja hänet pitää saattaa oikeuden eteen sotarikollisena ja varkaana.

Remeslo julkaisi vielä myöhemmin videon, jossa toisti kritiikkiä. Sekä Remeslon päivitys että video ovat levinneet laajasti sosiaalisessa mediassa.

Remeslon avautuminen on hämmentänyt, sillä mies vaikuttaa tehneen täyskäännöksen näkemyksissään. Jotkut ovat jopa epäilleet, että kyse olisi Kremlin tempusta paljastaa ne, jotka kannattavat Putinin vastaisia näkemyksiä.

Venäjän sotaa kannattavaa liikettä tutkiva Ivan Philippov kuvaili The Guardianille Remeslon avautumista ”ennennäkemättömäksi”.

- Minun on todella vaikea ymmärtää sitä.

Remeslo itse sanoi The Guardianin haastattelussa, ettei hänen avautumisessaan ole kyse lavastuksesta vaan hän aidosti seisoo sanomansa takana.

- Olen valmis oikeudenkäyntiin minua vastaan, Remeslo sanoi.

- On tullut aika murtaa tämä noidankehä ja puhua. Kannan tiettyä vastuuta henkilönä, joka pitkään tuki tätä hallintoa ja auttoi sitä selviytymään.

https://www.is.fi/ulkomaat/art-20000118 ... ost=465963